Problemy eksploatacyjne baz magazynowych produktów naftowych

widok z góry na terminal paliwowy ze zbiornikami magazynowymi na paliwa płynne

Centrum Edukacji Alias każdego roku zaprasza do Rosnówka pod Poznaniem na konferencję naukowo-techniczną „Problemy eksploatacyjne baz magazynowych produktów naftowych”. Uczestnikami są zarówno technicy, inżynierowie i eksperci z sektora petrochemicznego, jak również przedstawiciele firm dostarczających usługi i rozwiązania dla tego segmentu rynku.

Konferencja każdego roku angażuje uczestników do merytorycznej dyskusji na temat bieżącej sytuacji w branży i wyzwaniach, jakie dyktuje otoczenie gospodarcze, prawne i geopolityczne. Także spółka Climbex włączyła się do rozmów o doświadczeniach, problemach technicznych i operacyjnych firm eksploatujących zbiorniki magazynowe na paliwa płynne. Wysoki poziom merytoryczny spotkania poruszał kwestie utrzymania ruchu na obiektach infrastruktury krytycznej, nowych wytycznych dotyczących bezpiecznej eksploatacji zbiorników, problematyki oceny stanu technicznego rurociągów przesyłowych, czy nowości technicznych w serwisowaniu magazynowych zbiorników. Było też o rewizjach, legalizacji zbiorników, próbach ciśnieniowych, a nade wszystko o zagrożeniach i kulturze bezpieczeństwa w bazach paliwowych.

Bieżące problemy w eksploatacji terminali paliwowych

Bazy magazynowe produktów naftowych, jako kluczowy element infrastruktury logistycznej sektora paliwowego, stają dziś przed szeregiem istotnych wyzwań eksploatacyjnych. Utrzymanie ruchu w tych obiektach wymaga nie tylko ciągłej dostępności sprzętu i instalacji, ale także zapewnienia pełnej zgodności z normami bezpieczeństwa technicznego, przepisami ochrony środowiska oraz wewnętrznymi procedurami operatorów terminali.

Jakie problemy eksploatacyjne najczęściej wskazują eksperci?

1. Korozja zbiorników magazynowych i rurociągów technologicznych

Korozja stanowi jeden z najpoważniejszych problemów eksploatacyjnych w bazach paliwowych. Dotyczy zarówno zbiorników stalowych, jak i rurociągów, armatury oraz konstrukcji wsporczych. Instalacje te wymagają częstych rewizji oraz stosowania ochrony katodowej czy powłok antykorozyjnych.

2. Problemy z systemami detekcji i automatyki

Systemy detekcji wycieków, automatycznego pomiaru poziomu cieczy, temperatury oraz gazów wybuchowych (np. LEL – Lower Explosive Limit) są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa procesowego. W praktyce wiele baz boryka się z niedostatecznie nowoczesnymi systemami pomiarowymi, których dokładność jest niewystarczająca.

3. Uszkodzenia i nieszczelności armatury oraz połączeń kołnierzowych

W wielu przypadkach nieszczelności na armaturze oraz połączeniach kołnierzowych stanowią źródło emisji niezorganizowanej (tzw. fugitive emissions), które są trudne do zlokalizowania, a przy tym stanowią istotne zagrożenie środowiskowe i bezpieczeństwa. Dotyczy to zwłaszcza instalacji przesyłowych produktów takich jak benzyna silnikowa, zawierających znaczne ilości lekkich frakcji i dodatków uszlachetniających (np. MTBE, ETBE, bioetanol), które łatwo ulatniają się do atmosfery.

4. Problemy z serwisowaniem zbiorników wielkogabarytowych

Zbiorniki o pojemnościach rzędu 10–50 tys. m³, wykorzystywane do magazynowania ropy naftowej, olejów napędowych, paliw lotniczych czy komponentów benzynowych, wymagają cyklicznych prac remontowo-inspekcyjnych zgodnych ze stosownymi normami jakości. Wymaga to dobrej organizacji i współpracy z firmami zewnętrznymi, które potrafią obsłużyć procesy składające się na kompleksową rewitalizację zbiorników (łącznie z wymianą powłok, kontrolą NDT, wykonaniem testów szczelności, utylizacją odpadów, odzyskiem węglowodorów, itp.).

5. Potencjalne zagrożenia sabotażowe na infrastrukturze energetycznej

Systemy zasilania energetycznego baz paliwowych oraz systemy automatyki i telemetrii, są dziś narażone na wszelkiej postaci ataki sabotażu. Wzmożona ochrona teleinformatyczna jest konieczna i wymaga stałej pracy specjalistów. Obecna sytuacja geopolityczna wymaga również częstszego testowania rezerwowych źródeł zasilania w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Testy winny przygotować bazy magazynowe do działania w sytuacjach krytycznych.

6. Ograniczenia w dostępności kompetentnego personelu utrzymania ruchu

Utrzymanie ruchu w bazach paliwowych wymaga wiedzy interdyscyplinarnej – z obszaru mechaniki, automatyki, elektryki, a także znajomości przepisów ADR, ATEX i norm branżowych. Obecnie wiele firm boryka się z problemem niedoboru wykwalifikowanego personelu technicznego. Problem potęguje brak zaktualizowanej dokumentacji technicznej obiektów (m.in. rysunków izometrycznych, planów instalacji podziemnych, schematów elektrycznych), co może utrudniać diagnostykę awarii i planowanie prac modernizacyjnych.

Climbex jako specjalista w czyszczeniu wielkogabarytowych zbiorników surowcowych

Climbex jest uznanym w Europie, na Bliskich Wschodzie i w Afryce Północnej dostawcą usług automatycznego czyszczenia wielkogabarytowych zbiorników magazynowych na produkty ropopochodne. Zbiorniki te wymagają okresowego czyszczenia – czy to z konieczności wykonania przeglądów technicznych czy z powodu zmiany magazynowanego surowca. Do realizowanych usług spółka wykorzystuje automatyczne systemy czyszczące – non man entry, które pozwalają na odzysk węglowodorów z osadów dennych na poziomie nawet do 95%.

Jak podkreślali eksperci, problemy eksploatacyjne mają charakter systemowy i wymagają podejścia zintegrowanego. Kluczowe jest wdrożenie skutecznych strategii prewencyjnych (Predictive Maintenance), cyfryzacja procesów inspekcyjnych, regularna ocena ryzyka operacyjnego oraz inwestycje w szkolenie personelu technicznego. Bez wdrożenia takich działań, utrzymanie ciągłości operacyjnej baz magazynowych produktów naftowych będzie niewystarczające, by na wysokim poziomie utrzymać stabilność krajowego systemu dystrybucji paliw.