Tegoroczna 18. edycja konferencji Remonty i Utrzymanie Ruchu w Przemyśle Chemicznym miała miejsce w Zakopanem, gdzie intensywnie rozmawialiśmy o bieżących wyzwaniach w obszarze utrzymania ruchu. Eksperci z zakładów przemysłowych oraz dostawcy usług i rozwiązań dla branży wymieniali się doświadczeniami zarówno kuluarach, między firmowymi stoiskami, jak też podczas merytorycznych wystąpień.
UR w przemyśle chemicznym
Można dużo mówić o postępującej innowacyjności w utrzymaniu ruchu, ale bez względu na narzędzia, które w tym pomagają, to zawsze sprowadza się to do codziennej, systematycznej pracy w celu zapobiegania degradacji stanu technicznego infrastruktury zakładu oraz występowaniu awarii. Park maszynowy ma działać możliwe jak najbardziej efektywnie i najdłużej jak się da, realizując cele i zadania przedsiębiorstwa. Sprawność infrastruktury technicznej ma wpływ na jakość procesów, półproduktów i wyrobów, a w konsekwencji na konkurencyjność i wynik ekonomiczny. Obszar utrzymania ruchu jest bardzo złożonym problemem z wieloma celami:
- minimalizacja kosztów produkcji
- maksymalizacja efektywności produkcyjnej
- osiągnięcie i utrzymanie wymaganej jakości wyrobów i usług
- maksymalizacja okresu użytkowania infrastruktury przemysłowej (procesowej i produkcyjnej)
- stworzenie bezpiecznych warunków eksploatacji urządzeń, a przy tym bezpiecznych warunków pracy dla pracowników
- stworzenie warunków do spełnienia wymogów środowiskowych.
Eksperci w trakcie konferencji podkreślali, że ważnym elementem polityki utrzymania ruchu jest stała jej aktualizacja i systematyczne wdrażanie postępu technologicznego. Nowoczesne materiały eksploatacyjne, nowoczesne komponenty, z jakich wykonane są maszyny i urządzenia pozwalają ograniczać awaryjność i emisyjność. Dodatkowo cyfrowe technologie pozwalają na dalece zaawansowane modelowanie procesów, predykcyjne analizy, czy sprawne zarządzanie wiedzą o instalacjach. Codzienna, fizyczna praca operacyjna już nierozerwalnie łączy się z cyfrowymi danymi, które przekładają się na wiele zalet w zarządzaniu działalnością zakładu.
Czyszczenie przemysłowe elementem wsparcia obszaru UR
„Zespół Climbexu wspiera wykonawczą stronę procesów utrzymania ruchu w zakładach chemicznych” – mówi Jarosław Pogoński, menedżer ds. obsługi klientów. „Realizujemy to poprzez usługi specjalistycznego czyszczenia instalacji przemysłowych oraz udział w pracach remontowych podczas przestojów technologicznych. Zadania są bardzo zróżnicowane pod względem zaawansowania technologicznego, jak i stopnia trudności, co wynika ze specyfiki i złożoności instalacji w zakładach tej branży. W każdym zleceniu dobieramy technologie czyszczenia tak, by ograniczać ryzyko awaryjności zakładowych instalacji i maksymalnie wspierać ich żywotność” – ocenia ekspert.
Duża część infrastruktury zakładów chemicznych i petrochemicznych uznawana jest za wysoce krytyczną – czy to z punktu widzenia bezpieczeństwa, czy też z uwagi na kluczową rolę w obrocie gospodarczym. Wysoka krytyczność infrastruktury przemysłowej wymaga jednocześnie wyższego poziomu nadzoru i zarządzania. Stąd też dbałość o tego typu instalacje po stronie firm ma swoją wysoką rangę. Na pewno można tu zaliczyć terminale paliwowe, zbiorniki surowcowe i magazynowe, instalacje wybuchowego heksanu czy te z chemikaliami żrącymi i toksycznymi.
„Czyszczenie instalacji wysokiego ryzyka wymaga wysokich kompetencji i nie każda firma jest w stanie realizować tego typu projekty” – mówi o działalności spółki Jarosław Pogoński. „Wymagają często wielotygodniowych przygotowań, a podczas wykonania usługi, zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa. Do czyszczenia zbiorników magazynowych na ropę naftową wykorzystujemy automatyczną technologię typu non-man-entry, by chronić pracowników. Po wyczyszczeniu zbiornika realizujemy prace remontowe i serwisowe. To niezbędne, by zbiornik mógł bezawaryjnie służyć przez kolejne 5 lat. Dodatkowo cykliczne prace remontowe są konieczne pod kątem przygotowania zbiornika do inspekcji Urzędu Dozoru Technicznego” – dodaje Jarosław Pogoński.
Czy AI zmieni sposób zarządzania infrastrukturą zakładu?
Technologia sztucznej inteligencji (AI) to obowiązkowy punkt programu każdej konferencji. Eksperci w zakresie zastosowania AI w procesach utrzymania ruchu i zarządzania infrastrukturą krytyczną, dostrzegają wiele zalet ale i zagrożeń. Unia Europejska dąży do wyważonego stanowiska w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji i już pracuje nad projektem rozporządzenia w zakresie ustanowienia zharmonizowanych przepisów w zakresie wprowadzania do obrotu, oddawania do użytku i użytkowania systemów sztucznej inteligencji. Przepisy te mają także wprowadzać stosowne zakazy niektórych praktyk związanych ze sztuczną inteligencją i regulować kwestie wprowadzania do obrotu efektów z pracy z wykorzystaniem technologii AI i informowania o tym społeczeństwa.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w zakładach przemysłowych w procesach optymalizacyjnych i zarządczych wymaga zachowania szczególnej ostrożności i stałej analizy potencjalnych ryzyk.
Remonty i UR w liczbach
Ponad 300 uczestników, 130 firm i zakładów, 44 stoiska dostawców, 6 paneli tematycznych o przeróżnych aspektach utrzymania ruchu, 27 prezentacji i wycieka techniczna do zakładu Grupy Azoty w Tarnowie – tak pokrótce w liczbach wygląda podsumowanie tegorocznej konferencji.
Doskonałość w utrzymaniu ruchu to nieustanny proces doskonalenia wielopoziomowego. Potrzebne są kompetencje inżynierskie, budowanie kultury odpowiedzialności, właściwa komunikacja, jasno określona strategia, cele i zadania. To jedyna droga, by myśleć o innowacjach i stale zwiększać poziom bezpieczeństwa przemysłowego.